Insaflah wahai masyarakat

Semua pakat nak jadi Mak Jemah sekarang..

Huhuhuhuuu..

Assalamualaikum.. salam ramadhan buat muslimat semua.. sungguh hari ini saya rasa terkilan dengan segelintir masyarakat yang suka menjaga tepi kain orang.. sekarang dunia IT, skop menjaga tepi kain orang tu luas ertinya.. bukan sibuk hal rumah tangga orang sahaja.. tapi meliputi semua aspek.. sebab tu orang cakap, sibuk sangat nak jaga tepi kain orang.. sedangkan kain sendiri yang carik tak terjahit..

Saya bosan nak tengok Facebook kekadang.. bila saya ada masa untuk tengok status update di facebook, saya puas scroll sampai bawah tapi macam orang sama je yang rajin update.. mereka seolah-olah 24 jam bersama facebook.. agaknya masa nak basuh kencing pun sebelah tangan pegang handphone kot.. 

Ingat tak dulu, tahun 2007 macam tu, facebook tu artis jer main sebab masyarakat biasa main friendster jer.. tak pun my space atau tagged.. tapi tagged sekarang dah jadi laman sosial lucah.. kalau kesunyian atau gersang nak mampus, boleh la main tagged.. ish ish ish.. tapi saya pun ada akaun tagged.. sebab apa saya ada?? sebab sejujurnya saya nak pantau apa pasangan saya buat di tagged.. saya memang jenis berterus terang.. saya tak suka nak sorok-sorok benda baik atau jahat.. kalau saya dapat bakal suami imam muda.. sah sah dia takda akaun tagged.. tapi saya terima seadanya jika dijodohkan dengan sesiapa.. yang penting, percaya Kuasa Allah swt.. manusia itu takkan terlepas dari cctv Allah..

Ramai berdakwah, jaga percakapan, jaga kata-kata, jangan tulis benda yang boleh buat orang salah faham dengan penulisan kita.. memang betul semua tu.. saya harap penulisan saya takdala yang mempertikaikannya.. masyarakat suka buat keputusan terburu-buru, setiap penulisan yang mereka baca itu mereka cepat sangat buat keputusan maksud tulisan itu apa.. sedangkan kalau ragu-ragu baik bertanya.. biar orang menyampah dan rimas dengan kita kerana selalu menanya kenapa tulis macam tu.. daripada korang salah mentafsir penulisan seseorang.. sebagai contoh kalau korang baca blog yang korang ragu-ragu, bertanya jela pada ruang komen.. tak perlu nak tuduh menuduh, pastu luahkan pada facebook.. kucar kacir betul hidup masyarakat sekarang..

SEBAB KENAPA??

Sebab masyarakat tak suka bertanya.. tapi suka menghebahkan perkara yang bagi mereka ia nampak sangat penting.. sedangkan tak tahu perkara tu betul ke atau salah.. bila dah salah, pastu share perkara sebetulnya.. cukup-cukup la share perkara kebaikan jika diri kita sendiri tak ambil iktibar dari perkara kebaikan itu.. kita share, berbuat baik jika bertemu orang tua.. tapi kita selalu ke call ibu bapa kita tanya khabar?? ada tanya tak duit mereka cukup ke untuk perbelanjaan.. masyarakat yang share tentang politik, apa tindakan dia?? kutuk je keje kan.. salahkan menteri sana, salah menteri sini.. tapi mereka ambil ke iktibar untuk diri mereka sendiri.. kita cakap menteri patut turun padang tengok orang miskin.. jangan asyik makan duit rakyat jer.. tahu la duduk atas kerusi empuk.. tapi kita sendiri pernah ke nak bantu orang miskin, pernah ke kita pergi Jusco masa nak beli baju baru untuk diri sendiri dan beli lagi satu baju untuk disedekahkan pada orang yang memerlukan.. masuk kedai sana, masuk kedai sini semata-mata nak cari baju tercantik dan branded.. pastu menyalahkan kerajaan bila tengok harga baju tu mahal sangat, luar negara murah jer.. 

Kalau diri kita lupa akan orang susah.. ni kan menteri yang layak berjalan di karpet merah nak fikirkan semua tu.. saya bukanlah baik sangat untuk berkata atau menulis kesalahan masyarakat sekarang.. tapi biarlah penulisan saya menyedarkan diri saya dan juga semua masyarakat.. saya pun sedih melihat diri saya yang selalu pentingkan diri sendiri di dunia ini.. saya rasa rugi sangat jika saya tak kognsi pada semua tentang kesedaran ini.. 

Tapi masyarakat sekarang pandai menjawab.. kalau buat silap, jawapannya 'manusia takkan terlepas dari melakukan kesilapan' sebab tu mereka berani buat salah banyak kali.. dah buta dosa besar atau kecil.. yang mereka tahu Allah maha pengampun.. bagaimana kalau 5 minit lagi malaikat maut menjemput  kita.. sempat ke kita nak tebus segala kesalahan kita..

Ingatlah wahai manusia..

Beridabahlah seperti hari esok kita sudah tak bernyawa
Jauhilah dosa seperti hari esok kita akan masuk neraka

Segala pesanan ini adalah buat semua masyarakat.. bukan dituju khas untuk seorang sahaja.. kurangkan menghabiskan masa bersama laman sosial.. gunakan sebaik masa yang Allah berikan untuk kita berebut keberkatan hidup di dunia Allah.. percayalah.. kita pasti takkan menyesal kelak..

=)




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Aura Maya vs SF Beauty

Harga dealer Sf Beauty

Bermalam di Farm Ville Cafe & Homestay